History

Leonel Mitre2

History

(en español, debajo)

By the end 2008, the organizers of Rosso Tango Art Festival Cagliari called me to do something innovative in tango festivals. For a long time felt that I had a huge passion for the generation of audiovisual material related to tango, yet, touring festivals, found that those spaces, which are of enormous cultural value, in most cases had become static routine that is not seen as art spaces, but specifically seen as tango, a tango decoupled from the rest of the arts, nothing was there different of the endless repetition of classes, shows and milongas. It was then when asked if they were willing to give me a space in they’re festival if I made a film’s cycle about tango, which they immediately accepted. From then, everything that happened completely exceeded my expectations, both from the artistic side and the organizational side. The call was triggered; it was embraced by all, tango and cinema community around the world, allowing us to receive a huge amount of short films. At the same time, festivals were learning about the project and they began to propose new presentations and to open new options, which led me to decide to make Cinefilia Tanguera the itinerant film’s cycle specifically about tango. There were films related to tango that nobody had seen yet, it was willingness to show them, it had to be done.
After 8 years, we are proud to become in the possessors of the largest collection of contemporary short films about tango in the world, with an official selection of over 200 films from twenty-five countries. Also we are proud of show Cinefilia Tanguera on several continents.
This gives us the strength to carry on with the dream of spreading the art that is the tango, from the perspective of another art, cinema.
We have been in many places; we’ll be in many more.

*

ESPAÑOL

A finales del 2008, las organizadoras del Rosso Tango Art Festival de Cagliari me convocaron para la realización de algo innovador dentro de los festivales de tango. Desde hacía mucho tiempo que notaba que había una enorme pasión por la generación de audiovisuales desde el tango, y a la vez, recorriendo diversos festivales, encontraba que esos espacios, que son de un enorme valor cultural, en casi todos los casos se habían transformado en una rutina estática que no se movían como espacios de arte, sino específicamente de tango; un tango disociado del resto de las artes, que no salía de la eterna repetición de clases, exhibiciones y milongas. Fue entonces que les pregunté si estaban dispuestas a darme un espacio en su festival si hacía un ciclo de cine sobre tango, lo que aceptaron de inmediato. De ahí en más todo lo que sucedió excedió por completo mis previsiones, tanto desde el lado artístico como del organizativo. La convocatoria se disparó por el interés que despertaba la idea, permitiéndonos recibir una enorme cantidad de cortometrajes. A su vez, a medida que los festivales se enteraban del proyecto, comenzaron a proponerme nuevas presentaciones y a abrir nuevas opciones, lo que me llevó a tomar la decisión de hacer de Cinefilia Tanguera el primer ciclo de cine itinerante específicamente sobre tango. Había películas vinculadas al tango que nadie había visto todavía; había voluntad de mostrarlas; había que hacerlo.

Tras 8 años de vigencia, tenemos el orgullo de habernos convertido en los poseedores de la mayor colección de cortometrajes contemporáneos sobre tango en el mundo, con una Selección Oficial que supera las 200 películas provenientes de más de veinticinco países, así como de habernos presentamos en varios continentes.

Todo ello nos da la fuerza para seguir adelante con el sueño de difundir el arte que es el tango, desde la óptica de otro arte, el cine.Hemos estado en muchas partes; estamos partiendo hacia muchas más.

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